Współdziałanie z CPK przy tworzeniu studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych nie układało się bezproblemowo, ale w porównaniu z pracami dla innych zamawiających proces przebiegał sprawniej – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska. Jak dodaje, warto przyjmować na początku nawet mniej realne terminy ukończenia inwestycji, by zmotywować zaangażowane firmy oraz instytucje do wytężonej pracy.
Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: Czy Pana zdaniem program CPK powinno się kontynuować?
Jarosław Wielopolski, prezes zarządu Multiconsult Polska: Jesteśmy za budową CPK – zarówno z przyczyn strategiczno-militarnych, jak i gospodarczych. Z pewnością inwestycję, jak każdą inną, można przeprowadzić taniej i szybciej, ale nie ma potrzeby porzucania tego przedsięwzięcia.
Wśród wykonywanych przez Multiconsult Polska prac dla CPK było m.in. opracowaniem STEŚ odcinka KDP Łódź – Wrocław. Jak wyglądały prace nad tym projektem?
Studium jest już ukończone. Prace wymagały dużego zaangażowania zespołu projektowego, ale jesteśmy naprawdę usatysfakcjonowani efektami. Pod koniec realizacji doszło do pewnych perturbacji z zamawiającym, ale udało nam się dojść do porozumienia. Kontynuujemy badania podłoża geologicznego dla części lotniskowej projektu CPK, choć w związku z audytem prace nieco zwolniły. Pełnimy też funkcję zespołu oceniającego dokumentację projektową, przygotowaną przez innego wykonawcę. W Europie Zachodniej jest to powszechnie stosowana praktyka, w Polsce prawie niespotykana. Taka wzajemna weryfikacja to – uważam – bardzo dobre rozwiązanie. Prowadziliśmy też prace środowiskowe, zakończone uzyskaniem dwóch decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – dla odcinka Warszawa Zachodnia – Węzeł CPK i Węzeł CPK – Łódź Niciarniana.
Czy współpraca z CPK układa się inaczej, niż z innymi dużymi zamawiającymi?
Nie przebiegała idealnie, ale uzgadnianie rozwiązań na bieżąco pozwoliło wyeliminować jeden z największych, z naszego punktu widzenia, problemów polskiego rynku, czyli wielokrotne iteracje dyktowane kolejnymi zmianami zdania personelu zamawiającego. Trzeba powiedzieć, że spółka CPK ma profesjonalną i zaangażowaną kadrę, którą zasilili zresztą częściowo nasi byli pracownicy.
Na ile realne były początkowe harmonogramy CPK, zakładające ukończenie w 2027 lub 2028 r.?
Moim zdaniem nie były realne. Rozmawiałem na ten temat z prezesem Wildem. Argumentował, że również harmonogramy inwestycji przygotowywanych na Euro 2012 postrzegane były jako nierealne. Niestety wydaje się, że w Polsce bez silnej presji terminowej procesy inwestycyjne mają tendencję do wydłużania się w „nieskończoność”. Z drugiej strony trudno mówić o terminach inwestycji strategicznych w taki sposób, by nie były postrzegane jako mityczne. Według mnie do przesunięć w harmonogramie CPK dojdzie tak czy inaczej.
Co w takim razie z projektem CPK będzie po audycie?
Wszyscy czekamy na wyniki audytu i rozstrzygnięcia. Przedstawiciele naszego sektora nieraz opowiadali się za realizacją projektu CPK. O przedsięwzięciu trzeba merytorycznie dyskutować. Uruchomienie takich strategicznych inwestycji to są zawsze decyzje polityczne, gdzie poza zwrotem z kapitału liczą się czynniki społeczne. I dzieje tak się nie tylko u nas. Uważam, że hub i Koleje Dużych Prędkości są Polsce potrzebne, choć diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.